Po-Pia 8:00 - 16:00
0 0 položiek
0 €
Prázdny košík

Oprava autolaku svojpomocne

Dobré to poznáte, idete si po meste vo vašom nablýskanom aute a zrazu niekto do Vás "ťukne". Vtedy Vás napadnú všelijaké myšlienky a jednou z nich je koľko ma to zase bude stáť. Ak sa rozhodnete nenechať to na odborníkov ale chcete si opraviť auto sám, môžeme Vám s tým pomôcť.

Som tu pre vás
Roman Magdolinič
info@colormarket.sk

Potrebujete:

- Viskóznu hubu, vodu, šampón na mytie aut

- antisilikónový odmasťovač v spreji, utierka ktorá nepúšťa vlákna

- brusne plátno 280, 500, 800, 1500

- tmel podľa potreby

- nebrusiteľnú pásku, fóliu na ochranu auta

- antistatickú utierku

 

Postup

Vybratie správnej farby – odtieň farby by mal byť na štítku na karosérií vozidla, na jeho základe si vyberte odtieň ktorý budete nanášať na vozidlo. Odtieň farby sa dá namiešať v špecializovaných obchodoch.

Umytie zbrúseného poškodenia – viskóznou hubou namočenou v teplej šampónovej vode (šampón by mal byť určený na mytie auta a nie saponát na umývanie riadu lebo tie môžu obsahovať mastné látky)umyte celú časť laku ktorú budete ošetrovať.

Odmastenie -  antisilikónový odmasťovač v spreji nastriekajte a utierkou ktorá nepúšťa žiadne vlákna miesto dôkladne odmastíte.

Prebrúsenie – škrabanec a jemne okolo neho prebrúste brusným platnom alebo penou ideálne 280 maximálne však 150, slúži to na to aby ste pripravili podklad na nanášanie tmelu

Opätovné odmastenie – znova celú plochu odmastíte, a ste pripravený na tmelenie

Výber tmelu – podľa toho aký máme podklad vyberáme tmel či na plasty alebo na plech. Tmel sa dá kúpiť vo viacerých variantoch ale najviac používané sú

  • So skleneným vláknom: tento tmel obsahuje sklenené vlákna, používa sa na vyrovnanie veľkých nerovnosti, dier
  • Plniaci: používa sa na vyplnenie preliačin
  • Jemný: je to úplne jemný tmel ktorý sa používa na konečné vyhladenie povrchu pred nanášanímplniča

Ak je potrebné použiť viac druhov tmelu postupujte od najhrubšieho po jemný.

Tmelenie – v tomto prípade platí pravidlo menej je vždy viac, keďže tvrdidlo spĺňa svoju úlohu poctivo radšej si odoberte menšie množstvo tmelu a zmiešajte ho s tvrdidlom. Ihneď nanášajte stierkou na postihnuté miesto tak aby ste povrch vyrovnali a čo najviac uhladili. Po vyschnutí môžeme postup opakovať až kým nedosiahnete požadovaný tvar.

Prebrúsenie tmelu – po vytvrdnutí tmelu plochu prebrúste brusným plátnom cca. 280. Dôležité je zachovať postupnosť brusív od drsnej po najjemnejšiu. Postupujeme brusným plátnom 500 až do vtedy kým po prejdení rukou neucítite rozdiel medzi vytmeleným a prebrúseným miestom. Nakoniec miesto prebrúste brusným plátnom 1500.

Skôr ako začnete s ukončovacími prácami si ohraničte okolie ošetrovaného miesta. Najlepšie páskou ktorá je určená na ochranu pred brúsením teda je nezbrúsiteľná.  Ohraničte si väčšie okolie okolo postihnutého miesta cca. 10 - 15 cm. A prebrúste všetko brusným plátnom 1500. Táto fáza je dôležitá pre následné nanášanie plniča.

Ochrana okolitých miest – je potrebné ochrániť ostatné diely pred nanášaním farby, nezabudnite na svetlá, sklá a pneumatiky. Najlepšie je zem alebo povrch kde budete striekať poliať vodou aby sa čiastočky prachu nenalepili na farbu.

Aplikácia plniča – plnič slúži na vyplnenie škrabancov pri brúsení a zapĺňa póry tmelu. Podľa farby karosérie si vyberte farbu plniča. Pod tmavé odtiene - čierny, pod bledé a pastelové - biely a pod stredne tmavé a stredne bledé – šedý. Aplikujte od závislosti veľkosti poškodenia. Tryská sa dá nastaviť podľa veľkosti poškodenia na bodové a na rozprašovanie. Na pripravenú plochu nastriekajte súvislú vrstvu plniča. Je vhodné tento nástrek realizovať viac krát a to menšou vrstvou.

Prebrúsenie, odmastenie, prečistenie – po uschnutí plniča je potrebné miesto prebrúsiť brusným plátnom 800 a viac, finalizácia prebrúsenia sa môže vykonávať 1500 – 2000 a to do momentu keď striekaná vrstva bude úplne hladká. Plochu následne odmastíme. Pred nastriekaním laku odporúčame pretrieť antistatickou utierkou.

Striekanie – sprejom nastriekajte súvislú vrstvu po celej ploche opravovaného dielu. Ideálna teplota je okolo 20 °C, neodporúča sa striekať pod 18 °C. Po niekoľkých minútach môžete striekať druhú prípadne tretiu vrstvu farby v závislosti od kvality striekania predchádzajúcich strekov farby. Mali by ste striekať v primeranej vzdialenosti tak aby sa nám nevytvorili kvapky. V prípade keď sa tak stane tak nástrek znovu prebrúste a vykonajte striekanie opäť.

Lakovanie a leštenie – po vyschnutí farby ľahko pretrite antistatickou utierkou aby ste odstránili prach. Lak striekajte po uschnutí farby nie však po dobe dlhšej ako 24 hodín, lebo by Vám lak nemusel priľnúť. Po preschnutí prvej vrstvy následne vykonájte druhý postrek znovu dbájte na to aby sa Vám nevytvorili kvapky prípadne stekanie laku.

Záverečné úpravy – odstráňte ochrannú fóliu, pásku a to ešte pred úplným uschnutím laku.

Tak a máte to. Už len veľa kilometrov bez nehody.